Chewere! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Paulien Asma - WaarBenJij.nu Chewere! - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Paulien Asma - WaarBenJij.nu

Chewere!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

09 December 2013 | Colombia, Medellín

Chewere is het stopwoord van de Colombianen. Alles kan chewere zijn: een ontmoeting, het eten, het weer en ga zo maar verder. En eerlijk is eerlijk; COLOMBIA IS CHEWERE! :)

De afgelopen weken heb ik Bogota beter leren kennen en aan de reacties die ik op mijn 'televisiedebuut' heb gekregen, heeft dat wat meer uitleg nodig ;) Uiteindelijk heb ik acht dagen voor twee verschillende actie/dramaseries gewerkt, El Capo en La Viuda Negra. De series zijn bekend in heel Latijns Amerika. Voor de series waren ze op zoek naar (donker)blonde buitenlanders. Ik ben gevraagd in het hostel. Ik heb geparadeerd op de meest hoge hakken (all stars waren not done) op een luchthaven, in de lobby van een hotel en op een politiebureau. De dagen waren lang - ongeveer 12 uur per dag - en enorm inefficicient ( misschien is dat juist de rol van een figurant: wachten), maar bovenal heel gezellig en goed voor mijn spaans! Ook vond ik het wel lekker om een soort ritme te hebben en wat geld te verdienen. Uiteindelijk heb ik mijn hostel in Bogota ervan kunnen betalen! Ze zijn nu volop aan het filmen en verwachting is dat het volgend jaar uitgezonden wordt. Dus voor de nieuwsgierigen onder ons, nog even geduld! Verwacht er trouwens niet te veel van hoor, waarschijnlijk zie je me 5 seconden voorbij flitsen ;)

Tussendoor heb ik me gewaagd aan de lokale drankjes Aguardiente en Chicha. Aguardiente is bedoelt als een shot maar wordt gedronken als 'agua' (met flessen tegelijk wordt dit besteld tijdens het uitgaan of een evenement) en smaakt een naar Anijs. Chicha wordt verkocht op straat en in kleine winkeltjes. Het wordt gemaakt van onder andere mais. Ik weet niet wat ze er nog meer door doen maar het smaakt uiteindelijk naar een soort vage fruitsap en komt in grote plastic bekers. Het smaakt apart maar is best lekker! Grappig ook dat je met je beker Chicha zonder problemen een ander cafe in kunt stappen. Verder overal heerlijke muziek; in de bus, taxi, op straat, in de winkels/supermarkt en uiteraard in bars en cafes. De eerste dansjes zijn gemaakt!

Op 19 november jl. speelde het Nederlandse voetbalteam tegen Colombia. Ik heb de wedstrijd gekeken in een bar; volgens mij de beste plek om een wedstrijd te kijken. Het bier en Aguardiente vloeiden rijkelijk en het was leuk om te zien dat gedurende de wedstrijd er een steeds grotere groep mensen voor de deur en het raam op straat ontstond. Sommigen als kleine kinderen in een snoepwinkel :) Iedereen kent hier trouwens het Nederlandse voetbal. Ze noemen het ook wel La Naranja Mecanica - de gesmeerde machine - en de meesten weten meerdere spelers bij naam te noemen.
Verder ben ik bij een huiskamer-theater-festival en een optreden van Jhon en zijn band geweest en heb ik een graffititour door Bogota gemaakt. Zoals ik de vorige keer al schreef is streetart groot hier. Het was tof om verschillende stijlen te zien en om bepaalde muurschilderingen uitgelegd te krijgen. Verder goed om te horen dat de lokale overheid het ook stimuleert door verf uit te delen. Verder vrolijkt het gewoon ook de buurt en panden op!

Vanuit het drukke Bogota (ruim 7 miljoen inwoners) ben ik met een kleine rugzak naar Villa de Leyva geweest, een koloniaal dorpje. Het was fijn om even uit de stad te zijn, frisse lucht in te ademen en de bergen in te gaan. Ik ben trouwens nog niet helemaal gewend aan de (lelijke ;)) bergschoenen want die had ik laten liggen in Bogota (samen met de rest van mijn backpack). Anyhow, all stars doen het nog altijd goed! Van Villa de Leyva ben ik - via Bogota - naar Medellin gereisd. Een busrit (12 uur) dwars door de bergen. Medellin is de tweede grootste stad en heeft vooral een interessante geschiedenis. Medellin was in de jaren negentig de drugsstad van Colombia, onder leiding van drugsbaron Pablo Escobar. Inmiddels heeft Medellin zich flink ontwikkelt en is het veilig om hier te zijn. Medellin wordt verder de stad van de eeuwige lente genoemd en het heeft veel stadsparken. In tegenstelling tot Bogota is kun je hier wel in een shirtje/hemdje rondlopen. Verder veeeeeel kerstverlichting; alle huizen hebben denk ik wel een sliert kerstverlichting en boven de rivier in de stad hangen wel honderden kaarsen en zijn er complete kerststallen en huizen van lichtverlichting gebouwd. Het is super kitscherig - met alle kleuren van de regenboog - maar daardoor heeft het ook wel weer wat. Het land is zich overduidelijk aan het klaarmaken voor kerst.

De komende weken zal ik in en rond Medellin zijn om vervolgens naar Cali te reizen, voor Feria de Cali, een groot salsafestival. Op naar een exotische kerst dus!

Hasta Luego!

Dikke zoen!

  • 10 December 2013 - 00:41

    Tineke:

    leuk verhaal, dus weer de bergen in zonder bergschoenen maar altijd nog beter dan op slippers.
    Groeten Tineke en Teuni

  • 10 December 2013 - 05:46

    Mira:

    Hola Paulina!

    Wat fijn om nog eens iets te horen van je. Leef helemaal met je mee en volg je reisroute op mijn placemat met wereldkaart:)
    Grappig ook, ben zelf enorm fan van streetart, en Colombia is inderdaad de place to be! En nu de bergen in zonder bergschoenen? chica! Zoiets moet je tegen mij nu niet zeggen, nu ik alleen maar over voeten en schoenen aan het lezen ben:)
    Geniet er nog van daar en wacht geduldig af op meer nieuws!!

    Saludos de Anveres
    Mira

  • 10 December 2013 - 08:19

    Jantiene:

    Ha meis,

    Heerlijk om je verhaal te lezen! En dus toch die bergschoenen he? ;-) Geniet!

    Liefs, Jantiene

  • 10 December 2013 - 10:22

    Geke:

    He Paulien,

    Ontzettend leuk dat je je reisverslag in mijn maibox bezorgde, ben inmiddels helemaal 'bij' Zo te lezen zit je echt in een andere wereld. Ik ken Bogota inderdaad van Derk 's zoektochten voor Spoorloos. Groetjes ook van Wim.

  • 10 December 2013 - 10:57

    Nanda:

    Leuk om weer te lezen hoe je deze reis vorm geeft. Op hoge hakken of op lelijke wandelschoenen, het is allemaal part of the deal. Eén van mijn dochters beklom een berg op slippers. ( bleek later wel gevolgen te hebben; dikke enkels van het vocht). Het ga je goed. Een fijne kerst. Nanda

  • 10 December 2013 - 16:01

    Sas:

    BORING!!! Dat is het stopwoord dat ik hier in Nederland steeds vaker gebruik sinds jij weg bent. CHEWERE klinkt veel toffer!!! Jij bent goed bezig girl, met mooie verhalen ervaren! Ga zo door! XSas

  • 11 December 2013 - 10:05

    Piety:

    Hoi Paulien,
    Gave reis heb je tot nu toe, leuk om je reisverslag te lezen.
    Ik wens je nog veel boeiende ontmoetingen en ook hele goede (bijzondere) feestdagen
    Groetjes

  • 11 December 2013 - 10:55

    Jolanda:

    Hey Paulien!
    Wat fijn weer een mooi verhaal gelezen te hebben en zoals verwacht heb jij het prima naar je zin en je eerste baantje in Colombia zit erop;-)! Op naar je volgende reisverslag vol weetjes.
    Misschien voor de kerst nog een verslag?? anders hele fijne (exotische) feestdagen!
    Xx Jolanda

  • 11 December 2013 - 12:04

    Iris:

    Hoi Paulien, wat geweldig om dit verslag te lezen. Zo'n andere wereld waar je in terecht bent gekomen maar ook verbazingwekkend hoe het zo gemakkelijk lijkt te gaan om je daar in te voegen! Blijf vooral schrijven, ik geniet ervan! Groetjes uit het Ûtregse

  • 11 December 2013 - 17:15

    Marlies:

    Aaahh diezelfde kerstversiering kennen ze hier in Guatemala ook! Erg kitscherig haha, misschien nemen we wel een mooie kerststal van de markt mee naar huis ;)
    Leuk om je verhaal te lezen. Geniet ervan !!! liefs uit Guatemala van Johan en mij

  • 11 December 2013 - 19:19

    Lucie Van Oene:

    Hoi Paulien,
    Erg leuk om je verslag te lezen en wat heb je het naar je zin! Fijn voor je!!
    Hier is het mistig en koud, dus geniet maar volop, zou ik zeggen.
    Groetjes,
    Lucie

  • 12 December 2013 - 20:29

    Jenny Veen:

    Hoi paulien, wat heerlijk om je reisverslag te lezen., wat gebeurt er veel! Alvast geweldige feestdagen die zul je nooit vergeten! Liefs jenny

  • 14 December 2013 - 09:24

    Sara:

    Wat een mooi verhaal, wat maak je veel leuks mee. Geniet! Als ik de kerstboom hier aan doe denk ik aan je.
    Geniet lieverd, x Sara

  • 15 December 2013 - 08:59

    Bernadette:

    He die Paulien, zo te lezen is dit weer een zeer veelzijdige reis. Geniet er met volle teugen van.
    Nederland maakt zich ook op voor de Kerst. Vandaag gaat hier de boom naar binnen.
    Hoop voor je dat het Colombiaans kerstfeest CHEWERE zal zijn. Wij zullen hier met de Kerst op je toasten.
    Groetjes van Jan en mij.

  • 15 December 2013 - 10:18

    Anke:

    Hallo Paulien,
    Een prachtig verhaal,of je het naar je zin hebt hoeven we ons niet af te vragen. Mooi om te lezen hoe jij daar je weg vindt.
    Nog heel veel plezier, fijne kerstdagen, groeten Anke en Wim




  • 16 December 2013 - 20:27

    Ype:

    Hallo Paulien
    Leuk verhaal, ook nog op tv binnenkort, heel bijzonder.
    Fijn dat jij je weg kunt vinden.
    Dat je zo moet wennen aan je schoenen is moeilijk, maar wel belangrijk dat je ze gebruikt in de bergen.
    heel veel plezier en genot, fijne kerstdagen.
    Groet van ype.

  • 29 December 2013 - 23:59

    Aaltje Nannen:

    Hoi Paulien,

    Hoe gaat het met jou? Leuke kerst gehad zo ver van huis?
    Nog spannende dingen beleefd?
    Ik wens je een heel goed 2014 toe!!

    Groeten, Aaltje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Medellín

South America

*

Recente Reisverslagen:

03 November 2014

A Copa Mundial (WK) 2014

01 September 2014

De Atacama-woestijn

28 Augustus 2014

Wijn

13 April 2014

Cañon del Colca, Cabanaconde -Peru

05 Maart 2014

Work in Process
Paulien

Actief sinds 18 Nov. 2013
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 13633

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 30 Juni 2014

South America

Landen bezocht: