Feest! - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Paulien Asma - WaarBenJij.nu Feest! - Reisverslag uit Pasto, Colombia van Paulien Asma - WaarBenJij.nu

Feest!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

08 Januari 2014 | Colombia, Pasto

Hola Salseros en Salseras,

Allereerst een heel gelukkig 2014 voor iedereen!! Bedankt voor alle berichtjes en reacties op mijn blog :)

In Colombia vieren ze feest met gele meel, groene meel, schuim (spuitbussen), verf en nog veel meer meel. Op de vraag hoe je de overwinning van een belangrijke voetbalwedstrijd viert, is het antwoord dan ook MEEL en SCHUIM. Het stadspark in Medellin waar ik een voetbalwedstrijd heb gekeken was na de eerste goal compleet wit, inclusief alle bezoekers. Iedereen was druk met zingen, springen, schuim spuiten en meel gooien. De rest van de wedstrijd was bijzaak geworden, de overwinning was binnen. En dat was ook zo; het voetbalteam van Medellin heeft de wedstrijd gewonnen. Met mijn haar vastgeklit in een soort dread (meel en schuim is een heel slechte combi!) en meel tot in mijn BH een geweldige avond gehad. Gedansd op straat, een interview wegggeven voor de lokale televisie.

Verder Guatape en Santa Fe Antioquia (omliggende dorpjes) bezocht, een interessante stadstour gedaan en op een markt de meest exotische vruchten geproefd. Een paar lekkere vruchten zijn: lulo, guanabana, guayaba, tomato de arbol. De heerlijkste smoothies en vruchtensappen worden hiermee gemaakt. (Ik ken trouwens alleen de spaanse namen. Om een indruk van de vruchten te krijgen, even zoeken via google).

Van de lente in Medellin naar de zomer in Cali. Cali is dé salsastad van Colombia, een stuk warmer (zomerse temperaturen) en met de Feria (www.feriadecali.com) één groot feest. Ik heb er een heerlijke tijd gehad en super leuke Colombianen ontmoet in San Antonio, het gedeelte van de stad waar ik verbleef. San Antonio is, net als La Candelaria in Bogota, een oud koloniaal gedeelte van de stad met een mooi stadspark en straten met keien. Iedere dag waren er parades (met uiteraard SCHUIM) en concerten in de stad. Ik heb nog nooit zoveel gedansd. Om een indruk te krijgen van de salsa en Cali hier een link http://www.youtube.com/watch?v=7vuYeJ1gSSE. Het nummer van de Feria de Cali 56! Kerstavond hebben we gezamelijk gegeten in het hostel en daarna een feestje bij mijn Colombiaanse vrienden. De rest van de kerst heb ik op de Feria doorgebracht. Oud en nieuw heb ik gevierd met een vriend en zijn familie. Familie is erg belangrijk hier in Colombia en feestdagen worden veelal met elkaar doorgebracht. Met een aantal vaste gebruiken/tradities, ook wel 'Agueros' genoemd. Op 00:00 zegent de moeder haar kinderen, eet eenieder twaalf druiven om vervolgens ook twaalf wensen te doen, wordt er met een koffer een blokje om gerend en na de gelukswensen en het vuurwerk wordt er gezamenlijk gegeten. Vervolgens zijn we terug gegaan naar San Antonio, nog een drankje gedaan en 2014 daarmee ingeluid.

Van de Feria in Cali met een groepje Colombianen en een meisje uit USA doorgereisd naar Pasto voor Carnaval de Negros y Blancos (http://www.carnavaldepasto.org/). We hebben verbleven bij familie van één van de jongens. We zijn super gastvrij ontvangen, hebben samen gegeten en gefeest. Gewapend met spuitbussen schuim en plastic zakken (!) vol meel gingen we de straat op om vervolgens de meest grote schuim- en meelgevechten te geraken. Verder iedere dag parades en 's avonds nog meer feestjes. Morgen reis ik door naar Ecuador om een jongen te bezoeken (vriendschappelijk!) die ik in Bogota en Medellin heb ontmoet en in Ecuador woont. Daarna ga ik door naar Montañita, een plaats aan de kust. In Montañita zal ik Ivan ontmoeten. Ivan is een Peruaanse jongen die ik ken van de festivals in Belgie. Hij is voor vakantie in Peru en samen zullen we door Peru reizen. Ik zie uit naar de nieuwe avonturen!

Een dag niet gedansd is een dag niet geleefd! Muchos gracias Colombia, nos vemos! Y hola Ecuador y Peru :)

Veel liefs, Paulien

  • 08 Januari 2014 - 08:57

    Jantiene:

    Meis, wat klinkt dat heerlijk! En wat supertof dat je naar Ecuador en Peru gaat! Spannend! Geniet ervan!

    Liefs!

  • 08 Januari 2014 - 09:01

    Tessa:

    Nou, je hebt de party-modus goed te pakken lees ik. Haha, superleuk! Wat bijzonder hoe ze daar oud en nieuw vieren zeg. Mooi dat je dat eens mee hebt kunnen maken. Veel plezier verder!

  • 08 Januari 2014 - 11:41

    Marlies:

    Wat een goed verhaal! Erg leuk om te lezen dat je zulke bijzondere feestdagen hebt gehad! Heel tof, blijf lekker genieten en ik hoop je in augustus weer te zien :p

  • 08 Januari 2014 - 13:39

    Sjoukje Steen:

    Ook jij een mooi en gezond 2014!
    Mooi verhaal. En die bijzondere feestdagen...Geweldig!
    Blijf genieten!

  • 08 Januari 2014 - 14:30

    Pap En Mam:

    Lieve Paulien , wat een mooi feest verhaal , heb je er van gemaakt , heerlijk om te lezen. Ik had je graag willen zien , helemaal onder het meel.Ook bijzonder om te lezen hoe ze oud en nieuw vieren met al die tradities. We kijken altijd weer uit naar je verhaal , blijf genieten , goede reis naar Ecuador , daarna bellen we weer .
    dikke kus

  • 08 Januari 2014 - 16:08

    Maroeska:

    Gaafff! Dé salsastad van Colombia?! Kunnen ze daar net zo goed "vierkantjes" als wij hier? :-D xxx

  • 08 Januari 2014 - 16:24

    Geke Snoeijer,:

    Hoi Paulien,
    Ik wens je heel veel geluk in 2014,en je reisverslag is een lust om te lezen.
    je maakt zulke leuke dingen mee.
    Goede reis verder en blijf genieten.
    groetjes Geke Snoeijer

  • 08 Januari 2014 - 16:58

    Menno EnAnkie:

    Hee Paulien, nog de beste wensen voor 2014, wat een feestelijke reis maak jij, klinkt goed. Veel plezier.

    groeten vanuit Donkerbroek

  • 08 Januari 2014 - 18:23

    Elly:

    Hoi Paulien,

    Ik wens je een goed en gelukkig 2014. Als ik lees hoe jouw leven er nu uit ziet ... één groot feest!
    Veel plezier de komende tijd.

    Hartelijke groet Elly.

  • 08 Januari 2014 - 18:44

    Amanda:

    Hoi Paulien! Geweldig om je avonturen te lezen! Jij natuurlijk ook nog een gelukkig nieuwjaar en volgens mij wordt 2014 een heel mooi jaar met mooie herinneringen! x

  • 08 Januari 2014 - 20:44

    Anke:

    Hallo Paulien,
    Ook voor jouw een spetterend 2014, volgens mij is het al goed begonnen met mooie tradities en fijne mensen om je heen.
    Heel leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt en te lezen hoe het daar allemaal gaat. Heel leuk dat woordje vriendschappelijk!!!!!(haha)
    Nog heel veel plezier, we kijken uit naar je volgende verhaal.
    Lieve groet Anke

  • 09 Januari 2014 - 09:25

    Sas:

    TOP!

  • 09 Januari 2014 - 13:48

    Grietje Blom:

    Hallo Paulien,
    Wat bijzonder dat je dit allemaal mee kunt maken. En vooral om dit tussen de " locals" mee te maken!!
    Ik ben benieuwd naar j e verdere verhalen.
    Ik wens je een heel gelukkig en bijzonder 2014 toe.

    Groetjes,
    Grietje Blom

  • 09 Januari 2014 - 14:39

    Beppe Asmao:


    Lieve Paulien wat weer 'n leuk verhaal van je,ik wens je nog 'n heel gelukkig nieuwjaar en nog veel reisgenot liefs Beppe.

  • 09 Januari 2014 - 20:36

    Loes Sewalt:

    Hoi Paulien,

    Ik wens je een spetterend en gezond en gelukkig 2014.
    wat een geweldig verhaal, super, geniet er van,

    lieve groet Loes sewalt

  • 10 Januari 2014 - 15:16

    Bennie En Ria:

    Hey lieve Pien,
    Héél erg fijn dat ik je sproken heb! Mooi om te horen dat je het goed naar je zin hebt.
    En wat een schitterende start 2014!
    Veel feesten, dansen, reizen, dat is genieten!
    Heel veel plezier straks in Peru, wij zijn erg benieuwd hoe daar de cultuur is en gewoontes.
    Tot horens, dikke kus, Bennie en Ria

  • 10 Januari 2014 - 19:56

    Bernadette:

    Die Paulien, doe je het allemaal zonder TomTom? Wat zal het genieten zijn daar in South America.
    Je moet wel ongelooflijk veel zien en meemaken. Een groot feest, zoals je schrijft. Heb je dan echt geen heimwee naar onze natte herfst en winter? Heel veel reisplezier nog gewenst.
    Bernadette

  • 11 Januari 2014 - 14:40

    Jolanda:

    De allerbeste wensen Paulien voor dit jaar!! Wat bijzonder om te lezen hoe jij kerst en oud en nieuw gevierd hebt Erg leuk!. Fijn avontuur verder, op naar het volgende fantastische verhaal! Dikke knuffel Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Pasto

South America

*

Recente Reisverslagen:

03 November 2014

A Copa Mundial (WK) 2014

01 September 2014

De Atacama-woestijn

28 Augustus 2014

Wijn

13 April 2014

Cañon del Colca, Cabanaconde -Peru

05 Maart 2014

Work in Process
Paulien

Actief sinds 18 Nov. 2013
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 13627

Voorgaande reizen:

10 November 2013 - 30 Juni 2014

South America

Landen bezocht: